KVARTALSRAPPORT 2019 juli-september

Nettoomsättningen har nästan tredubblats jämfört med samma kvartal förra året och fortsätter således att växa. Vår utökade kapacitet har bidragit till ökade kostnader vad gäller råvaror och förnödenheter, en högre energiförbrukning och mer personal. På så sätt fortsätter vår expansion att påverka resultatet. Vårt affärsområde Peckas Solutions fortsätter att generera ett starkt intresse från internationella aktörer. Peckas Solutions ska stödja andra företag att investera och bygga sina kretsloppsodlingssystem. På grund av den stora efterfrågan arbetar vi på att snabba på processen att erbjuda hållbara lösningar för kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion på internationella marknader.

Peckas Naturodlingars företrädesemission tecknades till 232 procent

Peckas Naturodlingar AB meddelar idag att företrädesemission, som avslutades 15 oktober 2019, tecknades till totalt  34,18 MSEK, motsvarande en teckningsgrad om 232 procent. Bolaget kommer därmed att tillföras 14,7 MSEK efter emissionskostnader om cirka 0,5 MSEK.

Peckas Naturodlingar offentliggör informationsmemorandum inför den förestående företrädesemissionen

Inför teckningsperioden 1 oktober till 15 oktober 2019 offentliggör idag Peckas Naturodlingar AB (publ) informationsmemorandum, teaser och teckningssedel. Samtliga handlingar finns tillgängliga på www.peckas.se.

Peckas Naturodlingar AB (bolaget), Europas största kretsloppsodling, meddelar att styrelsen har tagit beslut om nyemission.

Styrelsen för Peckas Naturodlingar har, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 25 april 2019, beslutat att genomföra en emission av B-aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare (“företrädesemissionen”). Villkoren i företrädesemissionen innebär att tre (3) befintliga aktier, oavsett serie, ger rätt att teckna en (1) ny B-aktie till kursen 10,00 kronor. Teckningstiden löper under perioden den 1-15 oktober 2019. Genom teckningen kommer bolaget att tillföras upp till 15 mkr före emissionskostnader.

Peckas Naturodlingar erhåller investeringsstöd från Länsstyrelsen Västernorrland

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget erhåller företagsstöd om upp till två miljoner kronor för investering i vattenbruk inom havs- och fiskeriprogrammet från Länsstyrelsen Västernorrland. Stödet avser en investering i nybyggnation av en recirkulerande fiskodling inomhus utan utsläpp av näring.

KVARTALSRAPPORT 2019 april-juni

“Under andra kvartalet nådde vi ett antal viktiga milstolpar. Bland annat uppnådde vi ett nytt försäljningsrekord och skörden från våra växthus var god men motsvarar ännu inte full produktion på två växthus. Nu pågår ett intensivt arbete med att färdigställa vårt tredje växthus och en ytterligare utökning av vår fiskodling. Växthuset beräknas stå redo i slutet av året och innebär en expansion om 50 procent. Detta kommer att ge oss en möjlighet att möta en växande efterfrågan. Med detta som bakgrund ser vi fram emot att bidra till en hållbar utveckling för miljövänlig mat i flera år framöver.”

Peckas Naturodlingar erhåller investeringsstöd från Energimyndigheten

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget erhåller investeringsstöd om 3,6 miljoner kronor från Energimyndigheten. Stödet lämnas för genomförande av energieffektiviserande projekt i befintligt växthus under perioden 2019-05-27 till 2020-04-30.

Peckas Naturodlingar erhåller godkännande från Livsmedelsverket avseende produktion och försäljning av fisk

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget har godkänts av Livsmedelsverket för att påbörja försäljning av regnbågesfisk. Regnbågen kommer att säljas både fryst och färsk, där den färska fisken levereras på is direkt till restauranger och distributörer. Försäljning av fisk kommer på sikt att kunna bidra med upp till 30 procent av bolagets omsättning.

KVARTALSRAPPORT 2019 januari-mars

“När vi nu har gått in i vårt andra produktionsår så fortsätter vårt hållbara företag att leverera stark utveckling i linje med våra målsättningar. Det ger oss förtroende för framtida tillväxtmöjligheter och fortsatt värdeskapande för våra kunder och aktieägare. Första kvartalet 2019 var också startskottet för ett stort och spännande projekt vilket beslutades av styrelsen i slutet av mars. Vi ska nu bygga ut kretsloppsodlingen i Härnösand med ytterligare 50% (4 000 m²). Att vi fortsätter att bygga ut vår kretsloppsanläggning stämmer väl överens med vår investeringsstrategi och kommer skapa ytterligare värde till verksamheten. Vi kommer att fortsätta att växa och vi ser en stor potential i att kunna erbjuda lokalt producerade råvaror genom vår kretsloppsodling. Med detta kommer vi att kunna leverera värde i flera år framöver samtidigt som vi bidrar till en hållbar utveckling för miljövänlig mat.”

Kommuniké från bolagsstämma Peckas Naturodlingar

Aktieägarna i Peckas Naturodlingar AB (publ) ("Peckas Naturodlingar" eller "Bolaget") har den 25 april hållit bolagsstämma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades. Resultat – balansräkningar för Bolaget, samt den föreslagna resultatdispositionen fastställdes. Stämman beviljade ansvarsfrihet för Styrelsen och den verkställande direktören. Stämman beslutade följande arvoden till styrelse och revisor: Till ordförande: 2 prisbasbelopp i fast arvode […]

Peckas Naturodlingar påbörjar kläckningsprocessen av hållbart odlad regnbåge

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget har påbörjat kläckningsprocessen av hållbart odlad regnbåge i sin kretsloppsanläggning. Genom att sätta igång verksamheten på kläckeriet har Peckas Naturodlingar skapat synergier mellan bolagets verksamhetsområden och stärkt aktiviteten på den nyanlagda anläggningen i Härnösand.

Europas största kretsloppsodling på väg att bli större

Styrelsen i Peckas Naturodlingar meddelar att man beslutat att lämna in bygglov för att bygga ut anläggningen i Härnösand med ytterligare 50%, vilket motsvarar ca 4 000 m[2].

Peckas naturodlingar genomför riktad nyemission utan rabatt

Styrelsen har beslutat att genomföra en riktad emission om 5 Mkr till Sendelbach förvaltning AB, som ägs av Peter Sendelbach, för att stärka bolagets rörelsekapital i pågående expansion. Beslutet att göra en riktad emission kommer dels av att styrelsen gjorde en bedömning att det var kostnadseffektivt med en riktad emission som kunde genomföras utan rabatt, dels att styrelsen bedömer att det är strategiskt viktigt för bolaget att få med Peters nätverk och kunskap inom finansiering och företagsutveckling.

Förslag till ny styrelseledamot i Peckas Naturodlingar

Bolaget meddelar att Elena Petukhovskaya, som idag är bolagets VD, föreslås väljas in i styrelsen på kommande årsstämma den 25 april 2019. 2019-03-26 För mer information, vänligen kontakta: Johan Stenberg, Styrelseordförande Telefon: 070 482 77 00 E-post: johan@vileum.com Om Peckas Naturodlingar AB Peckas Naturodlingar har utvecklat ett unikt system för kretsloppsodling av tomater och regnbågslax. Fiskarna […]

Aktieägarna i Peckas naturodlingar AB kallas härmed till årsstämma

Kallelse kommer formellt ske genom post- och inrikes tidningar och Dagens nyheter samt på hemsidan den 22 mars.

Årsredovisning 2018

Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse för Peckas Naturodlingar AB (publ) finns i sin helhet i bifogad fil samt på bolagets hemsida från och med den 20 mars 2019.

Region Västernorrland ger företagsstöd på 1,4 miljoner kronor till Peckas Naturodlingar ABs dotterbolag Peckas Solutions AB

Den 1 mars beslutade Regionala utvecklingsutskottet att bevilja företagsstöd på 1,4 miljoner kronor till Peckas Solutions AB i Härnösand. Peckas Solutions AB ska utveckla ett automatiskt styrsystem för akvaponi, som ska gynna utvecklingen av framtidens hållbara och långsiktiga odling.

Bokslutskommuniké januari-december 2018

“I mars 2018 påbörjade vi försäljningen på allvar – något som var möjligt tack vare den starka efterfrågan på lokalt producerade och högkvalitativa tomater från det svenska folket. Det är tack vare den medvetenheten – och det positiva stöd vi fått från våra aktieägare och kunder – som gjorde att vi senare under året tog beslutet att bygga ut vår anläggning i Härnösand och därmed fördubbla vår produktion. När jag ser tillbaka på året som gått kan jag med stolthet konstatera att vi lyckats bevisa att vår kretsloppsodling fungerar i stor industriell skala, och att det fungerar både under hård vinterkyla och en lång varm sommar. Samtidigt har 2018 varit ett år då vi lärt oss väldigt mycket vilket lagt en grund för förbättrade processer inför kommande produktionscykel. Vi har utvecklat ett unikt koncept och har nu bra förutsättningar för att fortsätta utveckla vår affär!”

Peckas Naturodlingar börjar samarbeta med Lidl

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget ingått ett samarbete med dagligvarukedjan Lidl avseende försäljning av bolagets kretsloppsodlade tomater. Första leverans till butiker sker idag den 6 februari 2019.

Peckas Naturodlingars tomater lanseras i Stockholm

Peckas Naturodlingar AB – marknadsledande inom kretsloppsbaserad livsmedelsproduktion – meddelar idag att bolaget ingått ett avtal med ICA Kvantum i Liljeholmen i Stockholm och Paradiset, Sveriges mest hälsosamma matvarukedja avseende försäljning av bolagets kretsloppsodlade tomater.