Investerare

Pressmeddelanden

Agtira och ICA Maxi Skellefteå utökar det befintliga avtalet med flera miljoner kronor

Regulatorisk

I november tecknade Agtira AB ett avtal om att leverera en InStore-anläggning till ICA Maxi Skellefteå där tonvis av vertikalodlade gurkor kommer att produceras. Nu står det klart att Agtira även kommer att ansvara för örtodling inne i samma butik, en kompletterande order, som är värd upp till 2,3 miljoner kronor över sju år. Enligt det nya avtalet kommer Agtira se till att ICA Maxi-butikens avdelning för Frukt och Grönt kan producera tusentals krukor med sallad och olika kryddor varje år.

Sveriges största ICA-butik kan bli självförsörjande på gurkor och örter med hjälp av Agtiras vertikalodling

Regulatorisk

Agtira AB är på väg mot sin viktigaste order någonsin; Sveriges största ICA-butik, ICA Maxi Haninge, har tecknat en avsiktsförklaring, som syftar till att en Agtira-anläggning ska byggas i anslutning till stormarknaden, med målet att den ska bli helt självförsörjande på gurka och örter.

Agtira har fått ett viktigt patent godkänt

Regulatorisk

Foodtech-företaget Agtira har beviljats sitt första patent. Patentet avser innovationer för akvaponi i stor skala, där grönsaker och fisk odlas i ett slutet system. “Patentet var väldigt viktigt för oss. Det visar på innovationshöjden inom vårt företag och bekräftar att Agtira är ett high tech-företag, så mycket mer än en vanlig grönsaksodlare”, kommenterar Mattias Gemborg, vd för Agtira.

Ännu en framgång för Agtiras system med butiksodlade grönsaker

Regulatorisk

Agtira AB har tecknat ett avtal om att leverera en Agtira InStore-anläggning till ICA Maxi Skellefteå värt 3,8 mkr över sju år. Enligt avtalet kommer Agtira att förse ICA Maxi i Skellefteå med stora mängder gurka som produceras på plats inne i affären.

Kvartalsrapport juli-september 2021

Regulatorisk

Sammanfattning av tredje kvartalet (2021-07-01 – 2021-09-30) Nettoomsättningen tredje kvartalet uppgick till 3544 KSEK (2946 KSEK) Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till -4996 KSEK (-5660 KSEK) Resultatet per aktie för tredje kvartalet uppgick till -0,41 SEK (-0,83 SEK) Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år

Agtira AB i Härnösand genomför en riktad nyemission till två av sina storägare. Genom nyemission tillförs Bolaget cirka 20 MSK

Regulatorisk

Agtira AB (publ) – listat på NGM Nordic SME – upplever en stark efterfrågan på sina system för urban livsmedelsproduktion. Agtiras styrelse har därför, med stöd av bemyndigandet från årsstämman 7 juni 2021, beslutat att genomföra en riktad nyemission om totalt 20 MSEK till Stig Svedberg (10 MSEK) och Lars Göran Bäckvall (10 MSEK) för att möjliggöra en ökad tillväxttakt, samtidigt som rörelsekapitalet stärks. Teckningskursen motsvarar aktiens stängningskurs den 27 oktober 2021 och emissionen genomförs utan rabatt.

Agtira AB (publ) levererar Agtira Complete till Maxi ICA Stormarknad Östersund – uppskattat ordervärde cirka 38 MSEK

Regulatorisk

Agtira AB (publ), som är ett svenskt världsledande forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn och akvaponi (kretsloppsodling), har signerat ett avtal om att leverera Agtira Complete till ICA Fastigheter AB och Maxi ICA Stormarknad Östersund. Agtira Complete-anläggningen, som blir på cirka 1 200 kvadratmeter, blir därmed en av världens största och första som i denna omfattning samproducerar grönsaker och lax i urban miljö. Det uppskattade ordervärdet för Agtira är cirka 38 miljoner kronor under förutsättning att anläggningen levererar enligt avtal. Avtalsperioden mellan partnerna är på 15 år.

Agtira AB erhåller lånefinansiering om 6.0 MSEK

Regulatorisk

För att säkerställa Agtira AB:s (“Agtira” eller “Bolaget”) likviditetsbehov har Bolaget tecknat ett lånefinansieringsavtal om totalt 6,0 MSEK med långivaren Modelio Equity AB (publ). Anledningen till upptagandet av lån är att stärka Bolagets likviditet på kort sikt. Löptiden på lånet är till och med den 31 decemeber 2021. Lånefinansieringen upptas med en månatlig ränta om 0,75 procent och en uppläggningsavgift om 5 procent.

Agtira (publ) förstärker organisationen – anställer Jasmine Minell som byggprojektledare

Agtira AB (publ), som är ett svenskt världsledande forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn och akvaponi (kretsloppsodling), förstärker nu organisationen och anställer civilingenjören Jasmine Minell som byggprojektledare.

Agtira (publ) nominerat i Dagligvarugalan 2021 i klassen “Årets Hållbarhetsalternativ”

Agtira AB (publ), som är ett svenskt världsledande forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn och akvaponi (kretsloppsodling), har nominerats i Dagligvarugalan 2021, som arrangeras av tidningen Fri Köpenskap, i klassen “Årets Hållbarhetsalternativ”.

Kvartalsrapport april-juni 2021

Regulatorisk

Sammanfattning av andra kvartalet (2021-04-01 – 2021-06-30)

Riktad emission i Agtira AB (publ), tidigare Peckas Naturodlingar AB, har registrerats hos Bolagsverket

Regulatorisk

Tidigare kommunicerad nyemission riktad till en grupp investerare är nu registrerad hos Bolagsverket. Nyemissionen av B-aktier till en teckningskurs om 7,77 SEK per aktie tillför Agtira cirka 11 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Det totala antalet aktier i bolaget efter registreringen hos Bolagsverket uppgår till 12 533 120 aktier. Genom emissionen har aktiekapitalet i bolaget ökat till 6 266 560 SEK. För ytterligare detaljer om den riktade nyemissionen hänvisas till pressmeddelande daterat 2021-05-07.

Peckas Naturodlingar AB har bytt namn till Agtira AB

Regulatorisk

Bolagsverket har registrerat namnändringen från Peckas Naturodlingar AB till Agtira AB och bolaget byter därför listningsnamn och kortnamn.

Kommuniké från bolagsstämma Peckas Naturodlingar AB

Regulatorisk

Peckas Naturodlingar AB (publ) har idag, 7 juni 2021, avhållit årsstämma. Mot bakgrund av covid-19 och rekommendationer kopplat till smittspridningen hölls stämman genom förhandsröstning (poströstning), utan fysisk närvaro. Samtliga stämmobeslut fattades i enlighet med de förslag som hållits tillgängliga för aktieägarna före årsstämman, och framgår i huvudsak nedan. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets webbplats.

Peckas Naturodlingar AB utökar avtalet med Grönsakshuset i Norden AB. Avtalet omfattar nu även Regnbågen som kommer att förädlas, säljas och distribueras via Grönsakshuset.

Regulatorisk

Peckas kommer i samband med detta successivt fasa ut produktionen av Regnbåge och övergå helt till atlantlax. Avtalet omfattar i första etappen Peckas regnbåge då volymer och tidpunkt för första slakten av atlantlax är svårbedömd. Bolagen har för avsikt att förhandla fram ett avtal rörande atlantlaxen så fort tillräckliga data finns.

Årsredovisning 2020

Regulatorisk

Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse för Peckas Naturodlingar AB (publ) finns i sin helhet i bifogad fil samt på bolagets hemsida från och med den 17 maj 2021.

Peckas Naturodlingar AB genomför riktad nyemission. Bolaget tillförs cirka 11 MSEK.

Regulatorisk

Styrelsen i Peckas Naturodlingar AB (publ) – listat på NGM Nordic SME – har beslutat att genomföra en riktad nyemission till ett fåtal investerare för att stärka bolagets rörelsekapital. Beslutet att avvika från befintliga aktieägares företrädesrätt kommer dels av att styrelsen gjorde bedömningen att en riktad emission kunde genomföras snabbt och kostnadseffektivt, dels att styrelsen bedömer investerarna som strategiskt viktiga för bolaget då de tillför kompetens på nya områden samt stora nätverk inom bolagets nya affärsområde.

Aktieägarna i Peckas Naturodlingar AB kallas härmed till årsstämma

Regulatorisk

Kallelse kommer formellt ske genom post- och inrikes tidningar och Dagens Nyheter samt på hemsidan den 10 maj.

Kvartalsrapport 2021 januari-mars

Regulatorisk

Sammanfattning av första kvartalet (2021-01-01 – 2021-03-31) Nettoomsättningen första kvartalet uppgick till 2300 KSEK (3930 KSEK) Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -5878 KSEK (-3730 KSEK) Resultatet per aktie för första kvartalet uppgick till -0,71 SEK (-0,66 SEK) Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år