Sveriges landshövdingar kommer till Agtira den 29 augusti för att lära sig om hållbar livsmedelsförsörjning

Den gröna revolutionen står i fokus när Sveriges alla landshövdingar kommer på besök till Västernorrland för att bland annat lära sig om ”hållbar livsmedelsförsörjning”. Då väljer de att besöka food tech-företaget Agtira i Härnösand. ”Det är mycket hedrande för oss. Det bekräftar att Agtira står för något nytt och viktigt, som kommer att förändra den svenska livsmedelsindustrin”, säger Christer Edblad, t f vd på Agtira.

Agtira kvartalsrapport för april-juni 2022

Agtira utvalt till investerarkonferensen Nordic-US Food Summit i Silicon Valley som ett av Nordens mest lovande food tech-bolag

Foodtech-företaget Agtira är ett av de nordiska företag som valts ut att delta i Nordic-US Food Summit som arrangeras i USA i november. ”Det här är ett mycket bra kvitto på hur man ser på Agtira. Vi anses vara ett av de mest lovande hållbarhetsföretagen i Norden inom food tech”, kommenterar Pontus Lamberg, COO på Agtira. Han hoppas att konferensen ska leda till nya kontakter och nytt kapital till Agtiras fortsatta expansion. I juryn som valde Agtira sitter bland annat en av grundarna till svenska Oatly, som fått sitt internationella genombrott i USA.

Agtira tar hem order på 40 miljoner när Sveriges största ICA-butik, ICA Maxi Haninge, blir helt självförsörjande på gurkor

Foodtech-företaget Agtira AB har tecknat avtal med ICA Maxi Haninge om att etablera en Agtira Greens-anläggning i anslutning till ICA Maxi-butiken. Där inne kommer Agtira producera gurkor i volymer som gör butiken helt självförsörjande. Avtalet, som är på tio år, är värt totalt 40 miljoner kronor för Agtira.

Agtira AB senarelägger offentliggörandet av kvartalsrapporten för april-juni 2022

Foodtech-företaget Agtira AB har beslutat att senarelägga offentliggörandet av kvartalsrapporten för det andra kvartalet av 2022, dvs april-juni.

Agtira förstärker organisationen med meriterad CFO, tillika vice vd

Foodtech-företaget Agtira i Härnösand fortsätter att utveckla organisationen, den här gången genom rekryteringen av den mycket erfarne Christer Edblad som ny CFO och vice vd Christer Edblad kommer att gå in som tillförordnad vd när Mattias Gemborg i sommar går på pappaledighet.

Agtira medverkar på Småbolagsdagarna

Foodtech-företaget Agtira i Härnösand är ett av de företag som kommer att medverka med en presentation på Småbolagsdagarna 2022 som genomförs i Stockholm den 13–15 juni.

Kommuniké från årsstämma 2022 i Agtira AB

Idag, den 8 juni 2022, hölls årsstämma i Agtira AB (publ) i bolagets lokaler på Verkstadsvägen 19 i Härnösand.

Agtira AB meddelar justerade förslag från nomineringskommittén inför årsstämman

Agtira AB (”Agtira” eller ”Bolaget”) meddelar idag att vissa av nomineringskommitténs förslag som intagits i kallelsen inför årsstämman den 8 juni ska justeras. Nedanstående förslag kommer i stället att framläggas av nomineringskommittén under punkterna 10 – 12 i den aktuella dagordningen.

Agtiras Årsredovisning 2021

Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse för Agtira AB AB (publ) finns i sin helhet i bifogad fil samt på bolagets hemsida från och med den 18 maj 2022.

Kvartalsrapport januari-mars 2022

Agtira och Greenfood har tecknat ramavtal om etablering av ett stort antal stadsodlingar de kommande tre åren

Nu är det klart att green tech-företagen Agtira AB och Greenfood Fresh Produce Int’l AB kommer att dra i gång en gemensam storsatsning på urban farming. Satsningen innebär att man siktar på att etablera grönsaksodlingar på minst ett tiotal platser i Sverige de närmaste tre åren. De producerade grönsakerna kommer att säljas under det gemensamma varumärket ”City Greens”.

Aktieägarna i Agtira AB kallas härmed till årsstämma den 8 juni 2022

Kallelse kommer formellt ske genom Post- och Inrikes Tidningar och Dagens Nyheter samt på Agtiras hemsida den 11 maj 2022.

Agtira kommer att byta handelsplats till Nasdaq First North Growth Market

Agtira AB:s styrelse har beslutat att verka för ett byte av handelsplats från NGM Nordic SME, där bolagets aktier handlas idag, till Nasdaq First North Growth Market. Arbetet med listbyte inleds omgående med avsikten att bytet ska vara genomfört under 2022.

ICA Maxi Sundsvall först med vertikalodlade gurkor i butik            med hjälp av Agtiras odlingssystem InStore

På torsdagen invigdes Food Tech-företaget Agtiras första odlingssystem inne i en butik. Först ut att erbjuda kunderna grönsaker som odlats inne i butiken är ICA Maxi Sundsvall. ”Med vårt system InStore är vi först i världen med att erbjuda vertikalodling av gurka inomhus direkt i butik”, kommenterade en mycket nöjd Mattias Gemborg, Agtiras vd.

Agtira lanserar sitt nya örtskåp, där butiker och restauranger kommer att kunna odla hela sitt behov av kryddor och örter

På torsdag invigs food tech-företaget Agtiras allra första odlingssystem hos ICA Maxi Birsta, Sundsvall, där tonvis av gurkor och tusentals örter kommer att vertikalodlas inne i butiken. Samtidigt lanserar Agtira sitt nya örtskåp, Agtira Herbs, där stora mängder kryddor kommer att odlas. Örtskåpet, som är utvecklat av Agtira, kommer att erbjudas butiker, hotell och restauranger över hela landet, där ICA Maxi Birsta är först ut.

Välmeriterad COO förstärker Agtira

Foodtech-företaget Agtira i Härnösand har rekryterat en ny Chief Operating Officer (COO) med ett mycket meriterande CV. Pontus Lamberg har tidigare varit verksam inom transportbranschen, arbetat med läkemedelsutveckling och har även erfarenhet från IT-sektorn och fastighetsbranschen. Han kommer senast från ett uppdrag som vd på Advantage Aviation Services, ett företag i flygbranschen, som han med hjälp av nya strategier lotsade till internationell expansion och hög lönsamhet.

Agtira och Greenfood planerar storsatsning inom urban farming med vertikalodlingar på många platser i Sverige

Foodtech-företaget Agtira AB och livsmedelskoncernen Greenfood har tecknat en avsiktsförklaring om en gemensam storsatsning på urban farming. Planen är att Greenfoods affärsområde Fresh Produce och Agtira ska etablera odlingssystem på ett stort antal strategiska platser inne i städer, framför allt i storstadsregionerna. Samarbetet kan på sikt generera omsättning i hundramiljonersklassen årligen för Agtira, förutsatt att hela planen blir verklighet.

Agtiras andra patentansökan inlämnad

Food tech-företaget Agtira AB i Härnösand har lämnat in sin andra patentansökan. Företaget har utvecklat en flytande växtnäring som framställs av växtavfall och fiskslam. Det är en blandning som innebär att växtavfall och fiskslam som bildas vid den akvaponiska odlingen kan tas omhand, samtidigt som man minimerar behovet att ta in näringsämnen utifrån.  Agtira betraktar detta patent som mycket viktigt för det fortsatta arbetet med att anlägga växthusodlingar i anslutning till stormarknader över hela Sverige.

Agtira säljer sin anläggning i Härnösand för 64,5 MSEK genom en ”sale and lease back-transaktion” som frigör 38,5 MSEK i kapital

Food tech-företaget Agtira AB i Härnösand avyttrar sina två fastigheter för 64,5 miljoner kronor till fastighetsbolaget Tvättbjörnen Holding AB och tecknar samtidigt ett hyresavtal på 20 år för samma lokaler. Affären ger Agtira en positiv resultateffekt på cirka 4 MSEK som kommer att redovisas i första kvartalet 2022 och frigöra cirka 38,5 MSEK i likvida medel efter lånelösen som skall användas för att accelerera bolagets tillväxt. Upplägget förväntas medföra ett i princip oförändrat löpande kassaflöde samt en negativ resultateffekt om cirka 1 MSEK årligen