Peckas Naturodlingar AB utökar avtalet med Grönsakshuset i Norden AB. Avtalet omfattar nu även Regnbågen som kommer att förädlas, säljas och distribueras via Grönsakshuset.

Peckas kommer i samband med detta successivt fasa ut produktionen av Regnbåge och övergå helt till atlantlax. Avtalet omfattar i första etappen Peckas regnbåge då volymer och tidpunkt för första slakten av atlantlax är svårbedömd. Bolagen har för avsikt att förhandla fram ett avtal rörande atlantlaxen så fort tillräckliga data finns.

Årsredovisning 2020

Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse för Peckas Naturodlingar AB (publ) finns i sin helhet i bifogad fil samt på bolagets hemsida från och med den 17 maj 2021.

Peckas Naturodlingar AB genomför riktad nyemission. Bolaget tillförs cirka 11 MSEK.

Styrelsen i Peckas Naturodlingar AB (publ) – listat på NGM Nordic SME – har beslutat att genomföra en riktad nyemission till ett fåtal investerare för att stärka bolagets rörelsekapital. Beslutet att avvika från befintliga aktieägares företrädesrätt kommer dels av att styrelsen gjorde bedömningen att en riktad emission kunde genomföras snabbt och kostnadseffektivt, dels att styrelsen bedömer investerarna som strategiskt viktiga för bolaget då de tillför kompetens på nya områden samt stora nätverk inom bolagets nya affärsområde.

Aktieägarna i Peckas Naturodlingar AB kallas härmed till årsstämma

Kallelse kommer formellt ske genom post- och inrikes tidningar och Dagens Nyheter samt på hemsidan den 10 maj.

Kvartalsrapport 2021 januari-mars

Sammanfattning av första kvartalet (2021-01-01 – 2021-03-31) Nettoomsättningen första kvartalet uppgick till 2300 KSEK (3930 KSEK) Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -5878 KSEK (-3730 KSEK) Resultatet per aktie för första kvartalet uppgick till -0,71 SEK (-0,66 SEK) Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år

Peckas naturodlingar tidigarelägger offentliggörande av kvartalsrapport för januari-mars 2021

Peckas naturodlingar AB har beslutat att tidigarelägga offentliggörandet av kvartalsrapporten för januari-mars 2021. Nytt datum för offentliggörande är 2021-04-26 i stället för 2021-05-11 som tidigare angetts i bolagets finansiella kalender. Kommande rapporttillfällen gäller fortfarande enligt bolagets finansiella kalender.

Peckas Naturodlingar tecknar avtal om systemet “Peckas InStore” till ICA MAXI Birsta

Peckas Naturodlingar AB (Peckas) tecknar avtal om systemleverans värt cirka 1,6 MSEK över 24 månader, med chans till förlängning eller utköp. Beställare är ICA MAXI Birsta i Sundsvall och i januari 2022 sker leveransen av ett Peckas InStore. Peckas InStore är ett semiakvaponiskt system under utveckling och blir det första systemet på marknaden som kan producera gurka inomhus.

Peckas Naturodlingar AB (publ) senarelägger ordinarie bolagsstämma 2021

Styrelsen har beslutat att senarelägga bolagsstämman som var planerad till 2021-05-11. Nytt datum är satt till 2021-06-07 och kallelse kommer att skickas i enlighet med bolagsordningens bestämmelser.

Styrelsen meddelar att försäljning av del av fastighet Härnösand Saltvik 8:27 inte kommer att fullföljas.

Peckas Naturodlingar AB (publ) har i samband med beslut på extra bolagsstämma 23 oktober 2020, meddelat sin avsikt att genom det helägda dotterbolaget Gussjö Fastighets AB, försälja del av fastigheten Härnösand Saltvik 8:27 till Vileum Saltvik AB för en köpeskilling om 2 886 000 kronor. Överlåtelseavtal har därefter ingåtts, vilket villkorats av att nödvändig fastighetsbildning kan äga rum. Då det nu visat sig att villkoret inte har förutsättningar att infrias, har styrelsen i Peckas Naturodlingar AB beslutat att försäljningen inte ska fullföljas och att erlagda prestationer ska återgå, vilket accepterats av Vileum Saltvik AB.

Bokslutskommuniké jan-dec 2020

Sammanfattning av perioden (2020-01-01 – 2020-12-31) Nettoomsättningen för helåret 2020 uppgick till 12 703 KSEK (8438 KSEK) Rörelseresultatet för helåret 2020 uppgick till -20 123 KSEK (-14 051 KSEK) Resultatet per aktie för helåret 2020 uppgick till -3,24 SEK (-3,41 SEK) Sammanfattning av fjärde kvartalet (2020-10-01 – 2020-12-31) Nettoomsättningen fjärde kvartalet uppgick till 2110 KSEK (2463 KSEK) Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -7206 KSEK (-5250 KSEK) Resultatet per aktie för fjärde kvartalet uppgick till -1,07 SEK (-0,77 SEK) Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år

Peckas Naturodlingar AB har tecknat ett tvåårigt avtal med Grönsakshuset i Norden AB värt cirka 21,5 MSEK årligen. Som följd förväntas lönsamhet nås i grönsaksproduktionen 2021.

Som ett led i strategin att fokusera på försäljning och utveckling av odlingssystem, har avtal ingåtts med Grönsakshuset i Norden AB om att sälja och distribuera hela grönsaksproduktionen från Peckas under avtalstiden. De kommer saluföra dem exklusivt från Ystad i söder upp till Härnösand i norr. Vidare kommer de sköta all försäljning samt logistik från Peckas anläggning ut till slutkund. Affären förväntas generera en positiv resultateffekt för Peckas på cirka 10 MSEK årligen jämfört med 2020, och kommer att medge ett ökat tempo i den påbörjade omställningen till leverantör av framtidens odlingssystem.

FÖRETRÄDESEMISSION I PECKAS NATURODLINGAR AB TECKNAD TILL CA 151 % – ÖVERTILLDELNING HAR NYTTJATS

Styrelsen i Peckas Naturodlingar AB (“Bolaget”) offentliggör härmed att Bolagets företrädesemission om ca 26,5 MSEK som beslutades och offentliggjordes den 20 november 2020 samt för vilken teckningsperioden avslutades den 15 december 2020 (“Företrädesemissionen”), blev fulltecknad. I Företrädesemissionen tecknades 2 825 068 aktier, motsvarande ca 80 % av Företrädesemissionen, med stöd av teckningsrätter. Därtill tecknades 2 505 001 aktier, motsvarande ca 71 % av Företrädesemissionen, utan stöd av teckningsrätter. Totalt har Företrädesemissionen tecknats till ca 151 %. Styrelsen har även beslutat att utnyttja möjligheten till den övertilldelningsemission som tidigare kommunicerats i EU-tillväxtprospektet, i vilken Bolaget emitterar ytterligare 529 401 aktier till samma kurs som i Företrädesemissionen. Bolaget tillförs genom Företrädes- och övertilldelningsemissionen ca 30,5 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

PECKAS NATURODLINGAR AB OFFENTLIGGÖR EU-TILLVÄXTPROSPEKT MED ANLEDNING AV FÖRESTÅENDE FÖRETRÄDESEMISSION

Styrelsen i Peckas Naturodlingar AB (“Bolaget”) har, med anledning av Bolagets förestående företrädesemission om ca 26,5 MSEK som beslutades och offentliggjordes den 20 november 2020 (“Företrädesemissionen”), upprättat ett EU-tillväxtprospekt som idag den 30 november 2020 har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Den 20 november 2020 EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE

Styrelsen för Peckas Naturodlingar AB (“Bolaget”) har, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 11 juni 2020, beslutat att genomföra en emission av aktier serie B med företrädesrätt för befintliga aktieägare (“Företrädesemissionen”). Teckningstiden löper under perioden 1 december-15 december 2020, eller den period som kan föranledas av förlängd myndighetsgranskning av prospektet. Teckningskursen uppgår till 7,50 SEK per aktie. Genom Företrädesemissionen kommer Bolaget att tillföras upp till ca 26,5 MSEK före emissionskostnader. Företrädesemissionen omfattas av teckningsförbindelser upp till ett sammanlagt belopp om 13,25 MSEK, motsvarande ca 50 % av Företrädesemissionen.

Kvartalsrapport 2020 juli-september

SAMMANFATTNING AV TREDJE KVARTALET TREDJE KVARTALET (2020-07-01 – 2020-09-30) Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 2946 KSEK (2237 KSEK) Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till -5660 KSEK (-2786 KSEK) Resultatet per aktie för tredje kvartalet uppgick till -0,83 SEK (-0,67 SEK) Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år

Kommuniké från extra bolagsstämma i Peckas Naturodlingar AB

Idag fredag den 23 oktober 2020 hölls extra bolagsstämma i Peckas Naturodlingar AB (publ). Vid stämman var 256 000 A-aktier och 34 000 B-aktier representerade, vilket motsvarar 37 % av totala antalet röster. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Besluten fattades enhälligt i enlighet med i kallelsen framlagda förslag.

Peckas Naturodlingar har tecknat en avsiktsförklaring med ICA Maxi Östersund om etablering av det första lokala odlingssystemet “Peckas Compact” i Sverige.

I samband med avsiktsförklaringen inleds en förstudie som syftar till att projektera och planera etableringen av en Peckas Compact i direkt anslutning till butiken. Förstudien förväntas vara genomförd till årsskiftet med målsättningen att uppföra och driftsätta anläggningen under 2021.

Aktieägarna i Peckas Naturodlingar AB kallas härmed till extra bolagsstämma.

Kallelse kommer formellt ske genom post- och inrikes tidningar och Dagens Nyheter samt på hemsidan den 9 oktober. Ärende på extra bolagsstämma avser försäljning av del av fastighet Härnösand Saltvik 8:27 vilket utgör närståendetransaktion.

Kommuniké från extra bolagsstämma i Peckas Naturodlingar AB

Idag fredag den 2 oktober 2020 hölls extra bolagsstämma i Peckas Naturodlingar AB (publ). Vid stämman var 256 000 A-aktier och 97 333 B-aktier representerade, vilket motsvarar 37,65% av totala antalet röster. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Besluten fattades enhälligt i enlighet med i kallelsen framlagda förslag.

Peckas Naturodlingar förbereder lansering av ett nytt kompakt akvaponisystem anpassat för dagligvaruhandeln och öppnar samtidigt upp för försäljning av system på den svenska marknaden

Peckas Naturodlingar tar steget och blir systemleverantör genom systemkonceptet Peckas Compact. Konceptet innebär att kompletta akvaponisystem för lokal produktion av fisk och grönsaker kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Systemen kan skräddarsys till att producera flera olika sorters grönsaker och ett antal fiskarter. Genom en affärsmodell som säkerställer intäkter på kort och lång sikt bedöms denna modell ha potential att bli mycket lönsam. I samband med detta anpassas anläggningen i Härnösand till att även producera gurka, paprika och lax (Salmo Salar) samt att bli ett centrum för vidare utveckling av tekniska lösningar inom akvaponi.