Agtira tecknar avsiktsförklaring med Minnesund Näringspark om etablering på den norska grönsaksmarknaden

Food tech-företaget Agtira AB är på väg mot ett viktigt avtal på den norska marknaden. Det är Agtira och Minnesund Näringspark AS som nu har tecknat en avsiktsförklaring, som innebär att Agtira ska bygga och drifta ett av sina växthussystem i Minnesund, några mil nordost om Oslo. ”Det här är ännu ett viktigt steg för Agtira. Vi har nu en tänkt placering för växthuset och en kund som är villig att bära kostnaderna för investeringen”, kommenterar Christer Edblad, t f vd på Agtira.

Kallelse till extra bolagsstämma i Agtira AB (Publ.)

Aktieägarna i Agtira AB (publ), org.nr 559033-7654 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma onsdagen den 14 december 2022 kl. 12.00 i Bolagets lokaler med adress Verkstadsvägen 19 i Härnösand. Stämmolokalen öppnas kl. 11.30 för inregistrering. Registrering av deltagande vid stämman avbryts när stämman öppnar.

Agtira ansöker om notering av bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market

Styrelsen i Agtira AB (”Agtira” eller ”Bolaget”) har under året utrett förutsättningarna för ett listbyte. Mot bakgrund av detta har styrelsen i Bolaget idag beslutat om att ansöka om notering av Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är att genomföra listbytet till Nasdaq First North Growth Market under november 2022.

Agtira AB – Kvartalsrapport juli-september 2022

VD-ORD Även Agtiras tredje kvartal 2022 fortsatte att präglas av företagets ambitiösa expansionsplaner.  Under perioden var Agtiras omsättning 4 462 KSEK, jämfört med motsvarande kvartal året innan, 3 544 KSEK, trots att vi de senaste kvartalen genomfört omfattande ombyggnationer av växthuset i Härnösand.

Agtira genomför nyemission för att inte tappa tempot i expansionen

Food tech-företaget Agtira AB genomför en riktad nyemissionen för att möta den starka efterfrågan på Agtiras odlingssystem. Genom nyemissionen räknar företaget med att få in 20 miljoner kronor.

Agtira och Greenfood tecknar avtal om den första stadsodlingen, värt 80 miljoner kronor för Agtira

Foodtech-företaget Agtira AB har tecknat avtal om att leverera miljontals gurkor till livsmedelskoncernen Greenfood från den odlingsanläggning på 3 000 kvadratmeter som Agtira kommer att bygga i anslutning till ICA Maxi Haninge. Avtalet beräknas vara värt 80 miljoner kronor under tio år för Agtira.

Agtira tecknar avsiktsförklaring med norsk grossist om samarbete på den norska grönsaksmarknaden

Food tech-företaget Agtira är på väg mot ytterligare ett genombrott. En etablering på den norska marknaden är på gång sedan Agtira och en norsk grossist tecknat en avsiktsförklaring, som innebär att Agtiras unika växthusteknologier kommer att användas även i Norge. ”Det här är ett stort steg för Agtira, det första avtalet vi tecknar med en partner utanför Sverige. Vi är mycket glada och stolta över att ha kommit så här långt”, kommenterar Pontus Lamberg, COO, Chief Operating Officer på Agtira.

Agtira tecknar LOI med Hive Blockchain Technologies om att använda överskottsvärme från datacenter till grönsaksodling

Food tech-företaget Agtira tar ännu ett steg i hållbarhetens tecken: Agtira har tecknat en avsiktsförklaring med företaget HIVE Blockchains svenska bolag Bikupa Datacenter, som driver ett datacenter i Boden. Tanken är att Agtira ska använda överskottsvärme från datahallen till en kommande växthusetablering i Boden.

Agtira rekryterar specialkompetens när företaget växlar upp för att klara den snabba expansionen inom hållbar växthusodling

Foodtech-företaget Agtira utvecklar organisationen för att möta det behov som uppstår när ett tiotal odlingsanläggningar på kort tid ska etableras i samarbete med Greenfood-koncernen.  Agtira har därför inrättat tjänsten Chief Product Officer, som kommer att besättas av Peter Söderback, trädgårdstekniker med 35 års yrkeserfarenhet.  ”Jag ser det som en internationell drömrekrytering. Peter kommer att ansvara för att våra odlingssystem utvecklas för ännu säkrare och större produktionsvolymer”, kommenterar Christer Edblad, t f vd på Agtira.

Agtira tecknar principavtal om att etablera stadsodling som gör Coops butiker i Umeå självförsörjande på gurka

Food tech-företaget Agtira AB och Coop Nord har tecknat en avsiktsförklaring som syftar till att Agtira ska etablera ett Agtira Greens-växthus i Umeå. När planerna blir verklighet kan Coops butiker i Umeå bli helt självförsörjande på gurka och örter.

Agtira kvartalsrapport för april-juni 2022

Agtira utvalt till investerarkonferensen Nordic-US Food Summit i Silicon Valley som ett av Nordens mest lovande food tech-bolag

Foodtech-företaget Agtira är ett av de nordiska företag som valts ut att delta i Nordic-US Food Summit som arrangeras i USA i november. ”Det här är ett mycket bra kvitto på hur man ser på Agtira. Vi anses vara ett av de mest lovande hållbarhetsföretagen i Norden inom food tech”, kommenterar Pontus Lamberg, COO på Agtira. Han hoppas att konferensen ska leda till nya kontakter och nytt kapital till Agtiras fortsatta expansion. I juryn som valde Agtira sitter bland annat en av grundarna till svenska Oatly, som fått sitt internationella genombrott i USA.

Agtira tar hem order på 40 miljoner när Sveriges största ICA-butik, ICA Maxi Haninge, blir helt självförsörjande på gurkor

Foodtech-företaget Agtira AB har tecknat avtal med ICA Maxi Haninge om att etablera en Agtira Greens-anläggning i anslutning till ICA Maxi-butiken. Där inne kommer Agtira producera gurkor i volymer som gör butiken helt självförsörjande. Avtalet, som är på tio år, är värt totalt 40 miljoner kronor för Agtira.

Agtira AB senarelägger offentliggörandet av kvartalsrapporten för april-juni 2022

Foodtech-företaget Agtira AB har beslutat att senarelägga offentliggörandet av kvartalsrapporten för det andra kvartalet av 2022, dvs april-juni.

Agtira förstärker organisationen med meriterad CFO, tillika vice vd

Foodtech-företaget Agtira i Härnösand fortsätter att utveckla organisationen, den här gången genom rekryteringen av den mycket erfarne Christer Edblad som ny CFO och vice vd Christer Edblad kommer att gå in som tillförordnad vd när Mattias Gemborg i sommar går på pappaledighet.

Kommuniké från årsstämma 2022 i Agtira AB

Idag, den 8 juni 2022, hölls årsstämma i Agtira AB (publ) i bolagets lokaler på Verkstadsvägen 19 i Härnösand.

Agtira AB meddelar justerade förslag från nomineringskommittén inför årsstämman

Agtira AB (”Agtira” eller ”Bolaget”) meddelar idag att vissa av nomineringskommitténs förslag som intagits i kallelsen inför årsstämman den 8 juni ska justeras. Nedanstående förslag kommer i stället att framläggas av nomineringskommittén under punkterna 10 – 12 i den aktuella dagordningen.

Agtiras Årsredovisning 2021

Årsredovisning med tillhörande revisionsberättelse för Agtira AB AB (publ) finns i sin helhet i bifogad fil samt på bolagets hemsida från och med den 18 maj 2022.

Kvartalsrapport januari-mars 2022

Agtira och Greenfood har tecknat ramavtal om etablering av ett stort antal stadsodlingar de kommande tre åren

Nu är det klart att green tech-företagen Agtira AB och Greenfood Fresh Produce Int’l AB kommer att dra i gång en gemensam storsatsning på urban farming. Satsningen innebär att man siktar på att etablera grönsaksodlingar på minst ett tiotal platser i Sverige de närmaste tre åren. De producerade grönsakerna kommer att säljas under det gemensamma varumärket ”City Greens”.