Agtira utökar lånefinansiering med 4 MSEK

För att säkerställa momentum i Agtiras pågående expansion har bolaget kommit överens med några av sina större ägare om ett lån på 4 MSEK. Lånet kommer bland annat att användas för att påbörja bygget av Agtiras anläggning vid ICA MAXI Haninge, där bolaget nyligen erhållit bygglov för Sveriges största urbana odling, samt stärka bolagets rörelsekapital.

Kommuniké från Årsstämma 2023 i Agtira AB

Idag, den 16 juni 2023, hölls årsstämma i Agtira AB (publ) i bolagets lokaler på Verkstadsvägen 19 i Härnösand. Följande huvudsakliga beslut fattades på årsstämman.

Agtira säkrar expansionsmöjlighet på upp till 15 000 kvadratmeter odlingsyta

Agtira har tecknat ett ramavtal med NP3 Fastigheter AB som innebär att de kommer uppföra, äga och hyra ut kommande odlingsanläggningar åt Agtira. Överenskommelsen omfattar i ett första skede etableringar motsvarande cirka till 7 500 kvadratmeter odlingsyta med en option om lika mycket till. Sammantaget omfattar ramavtalet inklusive optionen upp till 3 anläggningar och totalt cirka 15 000 kvadratmeter odlingsyta, beroende på storlek och utförande på de enskilda anläggningarna. – Det här är ett viktigt steg för Agtira, som ger oss trygghet att kunna rikta fullt fokus på expansion och vår kärnverksamhet, säger Mattias Gemborg, VD för Agtira.

Komplettering av kallelsen till Agtiras årsstämma den 16 juni 2023

Agtira AB (publ) (”Agtira” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolagets valberedning presenterar sina förslag till beslut vid Bolagets årsstämma den 16 juni 2023. Valberedningen lämnar förslag till beslut om ordförande vid stämman, fastställande av antalet styrelseledamöter och revisorer, fastställande av arvoden till styrelseledamöter och revisorer, val av styrelse, val av styrelseordförande, val av revisor, samt fastställande av principer för valberedningen.

Årsredovisning 2022

Kallelse till årsstämma i Agtira AB (Publ)

Aktieägarna i Agtira AB (publ), org.nr 559033-7654 (”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma fredag den 16 juni 2023 kl. 11.00 i Bolagets lokaler med adress Verkstadsvägen 19 i Härnösand. Stämmolokalen öppnas kl. 10.30 för inregistrering. Registrering av deltagande vid årsstämman avbryts när stämman öppnar.

Erik Jonuks ny vd för Agtira AB

Erik Jonuks har utsetts till ny vd för Agtira AB. Han är i dag vd på Ekobot, ett bolag som han även har varit med och introducerat på Nasdaq First North. Erik har en bakgrund som agronom men har under större delen av sitt yrkesliv arbetat med affärsutveckling i tillväxtbolag samt ägt och drivit ett flertal bolag i olika branscher.

Kvartalsrapport 1 • 2023

Sammanfattning av första kvartalet (2023-01-01–2023-03-31) • Koncernens omsättning uppgick till 11 311 KSEK (6 947 KSEK) för årets första kvartal. • Rörelseresultatet uppgick till -7 217 KSEK (-4 672 KSEK) för årets första kvartal. • Resultat per aktie uppgick till -0,48 (0,09) för årets första kvartal. Agtiras senaste anläggning i Östersund har blivit en succé och levererar en gurkskörd per planta som ligger 22 procent över de äldre växthusen, tack vare den senaste odlingstekniken.

Agtira säkrar lånefinansiering för 2023

Som ett led i Agtiras expansion har bolaget kommit överens med ägare och vissa av Agtiras styrelseledamöter om ett lån på 14,25 MSEK, som garanterar finansieringen för 2023.

Agtira tar gurkorder i Boden värd upp till 285 miljoner

Food tech-bolaget Agtira har tecknat ett avtal med livsmedelskoncernen Greenfood om en ny anläggning i Boden. Avtalet är värt upp till 285 miljoner kronor. – Avtalet visar det unika i vår affärsmodell. När vi sålt 100 procent av produktionen under 10 års tid kan vi fortsätta fokusera på det vi är bäst på, att utveckla och drifta anläggningarna. Affären gör också att vi blir en av de största aktörerna i Sverige på gurkmarknaden, säger Pontus Lamberg, chief operating officer på Agtira.

Agtira tar gurkorder i Boden värd upp till 285 miljoner

Bokslutskommuniké 2022

Sammanfattning av fjärde kvartalet (2022-10-01–2022-12-31). Koncernens omsättning uppgick till 8 308 KSEK (5 235 KSEK) under årets fjärde kvartal. Rörelseresultatet uppgick till -9 158 KSEK (-3 938 KSEK) för årets fjärde kvartal. Resultat per aktie uppgick till -0,64 (-0,30) för årets fjärde kvartal. Sammanfattning av helåret (2022-01-01–2022-12-31). Nettoomsättningen för helåret 2022 uppgick till 25 545 KSEK (14 303 KSEK). Rörelseresultatet för helåret 2022 uppgick till -29 160 KSEK (-18 358 KSEK). Resultat per aktie för år 2022 uppgick till -1,60 (-1,83).

Agtira AB har erhållit slutligt godkännande för notering på Nasdaq First North Growth Market

Agtira AB (”Agtira” eller ”Bolaget”) kan idag meddela att Bolaget erhållit slutligt godkännande om notering på Nasdaq First North Growth Market (”First North”). Första dag för handel på Nasdaq First North Growth Market är den 30 januari 2023 och sista dag för handel på Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”) är den 27 januari 2023.

Agtira AB har fått klartecken för avnotering på NMG Nordic SME

Agtira har erhållit beslut om avnotering av dess aktier från NGM Nordic SME villkorat av att listbytet till Nasdaq First North Growth Market slutgiltigt godkänns och offentliggör idag Bolagsbeskrivning.

Agtira tar hem order på över 100 miljoner när Greenfood köper all produktion från växthuset i Härnösand

Food tech-företaget Agtira har tecknat ett avtal med livsmedelskoncernen Greenfood som innebär att Greenfood köper hela produktionen av gurkor från Agtiras hållbara anläggning i Härnösand. Avtalet, som löper över tre år, beräknas vara värt över 100 miljoner kronor för Agtira.

Agtira erhåller villkorat godkännande för listbyte till Nasdaq First North Growth Market

Agtira AB (”Agtira” eller “Bolaget”) har den 10 januari erhållit villkorat godkännande för upptagande till handel på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”). Listbytet bedöms kunna genomföras i slutet av januari 2023.

Markavtal tar Agtira ett stort steg närmare Umeå

Food tech-bolaget Agtira har tecknat ett markanvisningsavtal med Umeå kommun om en industritomt på Östra Ersboda. Här planerar Agtira att bygga en av sina unika anläggningar för inomhusodling av grönsaker för den lokala marknaden.

Mattias Gemborg återvänder inte som VD för Agtira AB efter innevarande föräldraledighet

Food tech-företaget Agtira AB föräldralediga VD Mattias Gemborg har meddelat att han inte avser att återvända som VD för företaget efter avslutad föräldraledighet. En process för att rekrytera ny VD kommer att initieras.

Kommuniké från extra bolagsstämma den 14 december 2022 i Agtira AB (Publ.)

Idag, den 14 december 2022, hölls extra bolagsstämma i Agtira AB (publ) i bolagets lokaler på Verkstadsvägen 19 i Härnösand.

Åkes ICA-butik använder ”entrétornet” för att odla gurkor

Många stormarknader i Sverige har ett ”torn” vid entrén, som oftast inte har någon annan funktion än att berätta affärens namn och visa kunderna var ingången finns. Men Åke Persson, handlare på ICA Maxi Skellefteå, tänker annorlunda. Han använder ”tornet” för att odla gurkor till affärens kunder. På fredagen blev den första planteringen klar.